בלוקצ'יין, שיווק וכל השאר

למה מנהלי שיווק ודיגיטל חייבים להבין מה זה בלוקצ'יין

 רויטל בן עמי רויטל בן עמי 

מה עולה לך לראש כשאומרים בלוקצ'יין (Blockchain)?

  1. ביטקוין
  2. אפשרות להמון כסף, אבל כנראה לא בחשבון הבנק שלי
  3. משהו פיננסי
  4. מה זה בלוקצ'יין?
  5. כל התשובות נכונות

המונח בלוקצ'יין זורק את רובנו לעולם פיננסי עתידני ולא ברור, אבל בלוקצ'יין זה הרבה יותר ממטבעות דיגיטליים וספקולציות בבורסה.

שרשרת בלוקים? מה?!

כדי לוודא שכולנו נמצאים באותו דף, נתחיל עם הגדרה כללית של בלוקצ׳יין. בגדול זו טכנולוגיה שמאפשרת לבצע עסקאות בצורה אמינה ובטוחה, בלי צורך בגורם מתווך. זו הטכנולוגיה עליה מבוססים מטבעות דיגיטליים דוגמת הביטקוין ששבר שיאי מסחר לכל הכיוונים וכרגע עתידו לוט בערפל.

טכנולוגיית בלוקצ׳יין מאפשרת לאחסן כמויות אינסופיות של מידע בצורה מבוזרת ומוצפנת, במיליוני מחשבים בו-זמנית, בלי גורם אחד מרכזי ששולט באחסון הזה. הרעיון הוא שכל טרנספורמציה נרשמת בכל כך הרבה מקומות, עד שלמרות שהיא נשארת פרטית בפרטיה ובמהותה, היא גם פומבית כל כך שלא ניתן להפר אותה. דמיינו קבוצה של אנשים שכל אחד מהם שומר עותק של אותו חוזה, ברגע שאחד מהם ישנה את החוזה, השינוי יתגלה בשל אי ההתאמה בינו לבין כל האחרים. כך אנחנו יכולים לסחור ישירות אחד עם השני (P2P), בלי גורם מנהל ומרכז כמו הבנקים היום, ומבלי שנצטרך לסמוך אחד על השני, כלומר אלטרנטיבה בועטת למנגנוני התשלום המסורתיים ולמוסדות שמנהלים אותם.

זה כמו עוד בלוק בשרשרת

אפשר להשוות את הבלוקצ׳יין לפנקס או ספר חשבונות משותף שנמצא בו-זמנית במיליוני מחשבים ומנהל טרנזקציות, כאשר כל קבוצת טרנזקציות נסגרת ב״בלוק״, והבלוקים מחוברים אחד לשני בשרשרת וירטואלית, והרי לכם הצ׳יין והבלוק גם יחד. משתמש שינסה לשנות פרט בבלוק נעול, פעולתו תידחה. דווקא הביזור של הטכנולוגיה יוצר יכולות ואמינות של מונופול.

אל תפספסו את בטינה ווארבורג בהרצאת טד המרתקת שלה כיצד בלוקצ'יין יגרום לשינוי קיצוני של הכלכלה. אחד הדברים המעניינים שהיא אומרת הוא שאומנם טכנולוגיית בלוקצ'יין היא טכנולוגיה חדשה יחסית,  אבל היא בעצם המשך של סיפור אנושי על איך כבני אדם אנחנו מוצאים דרכים להפחית את חוסר הביטחון שלנו אחד בשני כדי שנוכל לסחור. בעבר בני אדם המציאו בנקים למטבע, ממשלות ותאגידים כדי ליצור את התנאים ההולמים לסחר בתנאי אי וודאות, לאחר מכן היו אלו מוסדות און-ליין כמו אמזון, איביי ועליבאבא עם זירות סחר מקוונות, כעת טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת להפחית את אי הוודאות בלי המוסדות הפוליטיים, הכלכליים או הדיגיטליים. 

 

צילום מסך מתוך הרצאת טד: כיצד בלוקצ'יין יגרום לשינוי קיצוני של הכלכלה, בטינה ווארבורג, יוני 2016.

איך טכנולוגיית הבלוקצ'יין תשפיע על עולם השיווק?

מטבעות דיגיטליים ועסקאות של מיליונים זה מעניין, אבל עם כל הכבוד אליהם, המהפכה האמיתית עוד לפנינו, ואין לי ספק שמחכות לנו עוד הפתעות רבות. קשה מאוד לחזות כיצד תשפיע על חיינו בתחומים ומקומות שונים ומשונים, אבל מעניין לבחון ולחשוב על ההשפעות שלה.

איך תישמר הפרטיות שלנו בבלוקצ'יין

הרעיון הבסיסי של טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא ביזור מידע, מידע שלא מאוחסן במסד נתונים מרכזי כי אם באינסוף רשומות המופצות בין המשתמשים, כשלכל אחד מפתח הצפנה פרטי, מה שהופך את הטכנולוגיה לחסינה מפני זיופים ושאר צרות. אבל אם המידע מאוחסן בכל כך הרבה מקומות, היכן הפרטיות שלנו? טובי המומחים עובדים על הפתרונות לכך ברגעים אלו ממש.

לדוגמה פרוייקט אניגמה (Enigma), סטארט-אפ שהתחיל באוניברסיטת MIT. האניגמה היא פלטפורמה שפועלת מעל רשת מבוזרת ומייצרת חוזים סודיים מוצפנים כך שהיא מאפשרת לאמת מידע דיגיטלי בלי לראות אותו בפועל. יש כאן תיאוריה שלמה של נתונים בתוך רשת הנתונים ומחוץ לרשת הנתונים (On-chain data Off-chain data) שלא כאן המקום להיכנס אליהם ותוכלו לקרוא עליהם בהרחבה בבלוג של אניגמה, אבל תיאורטית כבר היום לכל משתמש יכול להיות אזור אישי מאובטח, כך שבעת ביצוע עסקה ברשת מבוזרת האניגמה תבצע את האימות באופן מוצפן שישמור על הפרטיות באופן מלא.

הרעיון בגדול הוא שהבלוקצ'יין יאפשר לנו ליצור זהות ניידת ולבחור איזה מידע לשתף ועם מי לשתף אותו. נוכל לבחור לגלוש לאתר או אפליקציה כאשר הנתונים האישיים יישארו איתנו ולא יעברו לדפדפן, לספק האינטרנט או לשרת האתר, מבלי לוותר על יתרונות כמו התאמה אישית של תוכן והצעות. הנתונים שלנו יאוחסנו ביומן המבוזר, יחוברו לאפליקציות ופלטפורמות שונות כגון מערכות תשלום וישולבו עם פלטפורמות ותכונות אבטחה כמו האניגמה, כך שנוכל ליהנות משליטה רבה יותר על המידע שאנו חולקים ועם מי, כנראה שאפילו בלי צורך בסיסמאות. כלומר בעזרת הבלוקצ'יין נחזיר את השליטה על הפרטיות שלנו.

עשויות להיות לכך המון משמעויות שקשה לנו לתפוס כרגע, למשל יכול להיות שלמשתמשים יהיה שווה לשתף את המידע הרלוונטי מכיוון שתהיה להם אפשרות למדר ולבחור איזה מידע לחשוף ואיזה לא, וכך ליהנות מהיתרונות של קבלת תוכן רלוונטי מותאם, בלי החסרונות של אובדן הפרטיות, מכירת מידע אישי לגורם שלישי ותחלואי האח הגדול (אורוול, 1984, לא תכנית הריאליטי) באשר הם. המשתמשים יוכלו להחליט ולבחור איזה סוג של תוכן ומודעות הם רוצים לראות, מה שיחייב את המפרסמים לתת ערך, אבל יאפשר להם להתאים את הפרסומות שלהם עוד יותר מהיום ולחשוף אותן רק לקהל מתעניין.

שיפור קמפיין משפיענים

השקיפות והאמינות של רשת הבלוקצ'יין יסייעו לא רק במניעת הונאות כלכליות שונות, אלא יהפכו את כל הזירות לאמינות יותר. למשל משווקים יוכלו לראות את מספר העוקבים האמיתי של המשפיענים ברשתות החברתיות, בלי עוקבים-בוטים והונאות עוקבים אחרות, וגם הזמרים לא יוכלו יותר "לקנות צפיות לקליפ מחברה טורקית" (אני לא חוקית של תום יער המהממת).

דוגמה נוספת ליתרונות השקיפות והאמינות של רשת מבוזרת עשויה להיות מיזעור או אולי אפילו מניעה של "לחיצות ממומנות" בקמפיינים של גוגל. מפרסמים נתקלים לעיתים בבעיה הזו, כאשר המתחרים שלהם שוכרים חברות זרות, בעיקר באסיה, שיקליקו על המודעות ויגמרו את ההקצאות שלהם במהירות, כך שהלקוחות הפוטנציאלים כלל לא נחשפים למודעות. גם כאן, יכול להיות שרשת הבלוקצ'יין תאפשר לאתר את הקליקים והמקור שלהם ולמנוע אותם יחסית בקלות. שקיפות ואמינות כבר אמרנו?

בניית מערכת יחסים אינטימית עם הלקוחות

מערכת תשלומים מבוססת בלוקצ'יין מייתרת בעצם את הצורך במתווכים, כך שמערכת היחסים בין הלקוח או המשתמש לחברה הופכת להיות יעילה יותר ואפילו אינטימית. הצמצום של אי הוודאות מייתר מנגנונים בירוקרטיים שונים, כך שהלקוח ידע בוודאות שיקבל בדיוק מה שהבטיח לו נציג המכירות, בלי שפנים בכובע, ואף יוכל להתנות את התשלום בפועל בקבלת המוצר או השירות לפי כל הכללים. החברה מצידה תוכל לדעת שהלקוח יעמוד בהתחייבות שלו, תחשוש פחות מהונאות, ובעקבות זאת תוכל לצמצם עלויות תפעול שונות מצד אחד ולפעול ישירות מול הלקוח בכל שלבי מסע הלקוח מהצד השני.

פרסום און-ליין: ידע זה כח

זוכרים איך בימים הראשונים של הפרסום און-ליין חשבנו שהכל יהיה מדיד ומחושב? אז עכשיו זה באמת יכול להיות. המפרסמים יוכלו לראות בדיוק לאן הטרפיק הולך, והפרסום יהיה מדיד ומדויק. היעדר המתווכחים בדרך מצמצם אי וודאות – מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל.

יעילות בעסקאות בין-לאומיות

מי שמייצא למדינות שונות בהיקפים גדולים, מכיר היטב את הבעייתיות שבהסכמי תשלום בין-לאומיים: כדי לבצע טרנזקצייה, צריך הסדר בין שני בנקים – אחד כאן ואחד במדינת היעד. אם למדינת היעד אין הסדר אמון עם בנקים בישראל, יש צורך בבנק שלישי שיקשר בין הצדדים כדי לבצע את העסקה, זה עולה הרבה כסף ולוקח זמן. במערכת תשלומים מבוססת בלוקצ׳יין, הבנקים מתייתרים ונשארת עסקה מיידית P2P בין החברה בארץ לחברה בחו"ל.

להשתמש בדמיון שלנו

טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא טכנולוגיה משבשת עם השלכות רחבות, כך שלא ניתן לצפות לאן תתפתח ואיך ייראה העולם שלנו בעתיד בזכותה. מעבדות בכל העולם מפתחות פרוטוקולים ואפליקציות שונות על גבי רשת הבלוקצ'יין כך שלנו נשאר כרגע רק לדמיין, ולאור המהפכות הקודמות והשינויים שהביאו לעולם, כנראה שהמציאות שוב תעלה על כל דמיון.

חבל שדאגלס אדמס לא איתנו יותר, כי בטח היו לו דברים ממש מעניינים לומר על בלוקצ׳יין, אבל נאלץ להסתפק במה שהיה לו לומר על מחשבים עד כה:

״בהתחלה חשבנו שהמחשב האישי הוא מחשבון.

אחר כך, גילינו איך להפוך מספרים לאותיות עם ASCII  וחשבנו שהוא מכונת כתיבה.

מאוחר יותר גילינו את הגרפיקה, וחשבנו שהוא טלוויזיה.

עם האינטרנט, הבנו שהוא ברושור."

מוזמנים להשלים, עם הבלוקצ׳יין הבנו שהמחשב האישי שלנו הוא בעצם ____________.

 

רויטל בן עמי מנהלת את סוכנות התוכן BO Content

BO נדבר

1 /
תודה, {%alze_contact_name%}! נהיה איתך בקשר בקרוב.

%

דיגיטל

פרוייקטים

לקוחות

שנות נסיון

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

חברת BO - Business Online מסייעת לארגונים לממש את הפוטנציאל העיסקי שלהם באמצעות הכלים והערוצים הדיגיטליים. BO מובילה תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, גיבוש אסטרטגיה לפעילות בערוצים הדיגיטליים, בניית תוכניות עבודה, חווית משתמש, תוכן וליווי להצלחה. הפעילות מתבצעת באמצעות צוות מומחים, בעלי נסיון רב שנים, בארגונים מובילים בתחומם.

 

%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d        הרצליה, ישראל

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online

%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c    info@b-o.co.il

 

%d7%98%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f     054-6743-054

 

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

טלפון: 054-6743054
מייל: info@b-o.co.il

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online