מה קרה כשהבנתי שהסוד בטרנספורמציה הדיגיטלית הוא ניהול השינוי?

או איך באזוורד אחת שינתה לי את העסק

 InbarDotan ענבר דותן 

כבר בתחילת השנה כתבתי כי אחת מהבאזוורדס השולטות בשיח השיווקי היא טרנספורמציה דיגיטלית, אבל לא סיפרתי איך הבאזזוורד עשתה שינוי בעסק שלי.
נתחיל מההתחלה.
כמי שחיה ונושמת דיגיטל כבר 20 שנה ואף עוסקת בזה כמקצוע ב-15 השנים האחרונות, חוויתי על בשרי את הטרנספורמציה – השינוי.

הטרנספורמציה הדיגיטלית בחיי המקצועיים

הטרנספורמציה הדיגיטלית משפיעה על הכלים והיכולות שאנחנו צריכים לסגל לעצמנו בכל ההיבטים של פעילות הארגון.
בהיבט הפנים ארגוני, אני זוכרת, מעבודתי בmsn, כמה היה לי מוזר כשמישהו התקשר לשלוחה שלי במשרד. לחדשים במשרד (המבוגרים שבניהם, בעיקר) לקח זמן להתרגל לשוחח בטקסט בmsn messenger, הדרך בה תקשרנו בתוך המשרד וגם עם רב הסוכנויות ומפרסמים.
את הטרנספורמציה הדיגיטלית בשירות הלקוחות חוויתי לראשונה ב-HOT, כאשר התחלנו לתת שירות ברחבי הרשת.  היינו צריכים לבנות ביחד, מחדש, את תהליכי העבודה למתן שירות הלקוחות באינטרנט. שוב , נתקלנו במעבר מתקשורת מדוברת לתקשורת כתובה, אבל הפעם גם כולם יכולים להאזין (לקרוא) לה. בנוסף, עברנו בעצם מכוננות ספיגה לטלפונים מצלצלים , לפרואקטיביות של ניטור וזיהוי פניות של לקוחות בכל הרשת.
גם בהמשך, מה שהוביל את חיפה כימיקלים, חברה שאנחנו מלווים כבר מספר שנים, לעבודה לא רק B2B, אלא גם B2C, היתה ההבנה שגם החקלאים מגיעים בסוף היום לאינטרנט ואף יותר מכך, מסתובבים עם הסמראטפון שלהם בשדות. התובנה לא היתה פשוטה לעיכול והשינוי שהגיע בעקבותיה היה מהפכני. לראשונה החברה התחילה לתקשר עם לקוחות הקצה שלה.

אז מכל דרך שעברתי, כל שינוי שחוויתי, למדתי. הניסיון שלי, ההיכרות עם האתגרים, דרכי הפתרון שכבר יצא לי להתנסות בהם, שימשו אותי כאשר סייעתי במהלך השנים האחרונות לחברות נוספות בתהליך הטרנספורמציה שלהן.

ניהול השינוי

ואז הופיעה בפני הבאזוורד הזאת: טרנספורמציה דיגיטלית.
וכשארגונים החלו לדבר על השינוי, הבנתי שאפשר וכדאי להתחיל לדבר על ניהול השינוי. וניהול השינוי זו כבר תורה בפני עצמה הדורשת כלים חדשים לארגז הכלים שלנו. הבנתי, שכדי לעשות את זה מהר, אבל בצורה טובה ומקצועית ללא פשרות, אני צריכה יועצת ארגונית שתעבוד יחד איתנו.
יחד עם היועצת הארגונית שגייסנו,  דפנה רן, עסקנו בשנתיים האחרונות במיפוי מבנים ארגוניים, בהגדרות תפקיד, בדילמה בין שימור ידע ארגוני לגיוס כח אדם בעל מיומנויות דיגיטליות, בדרכי הכשרה: לפעמים הכשרה דיגיטלית ולפעמים הכשרה ניהולית, לאלופי הדיגיטל שזקוקים להכוונה בניהול המורכב הנדרש מהם, ובנושאים רבים נוספים מעולם השינוי הארגוני.
השילוב של הניסיון שלנו בשינויים שעוברות חברות בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהן, לבין הכלים והראייה הארגונית של דפנה, אפשר לנו לתת מענה רחב ומקצועי יותר לליווי התהליך.

ניהול טרנספורמציה דיגיטלית בעולם

לא רק אצלנו ניהול הטרנספורמציה דיגיטלית מתייחס לניהול השינוי ולהון האנושי, גם בכנס Digital Summit בו השתתפנו  בשיקגו באוקטובר האחרון, התחלתי לשמוע אנשי דיגיטל מאמצים את שפתם של היועצים הארגוניים.
ריאן קוסניק, יועץ העוסק בליווי תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים טוען מעולם לא היתה תקופה מורכבת יותר לעסוק בשיווק והוא מציג מספר אתגרים שחלקם מעולם השינוי הארגוני:

  1. היעדר שיתוף פעולה בין צוותים בארגון – המנטליות של צוותים או מחלקות החולקים משימות נפוצות, אך שואבים את כוחם ומעמדם מהקבוצה. הם נוטים פחות לשתף משאבים או רעיונות עם קבוצות אחרות או לקבל בברכה הצעות כיצד הם עשויים להשתפר. שיתוף פעולה בתרבות עסקית עם צוותים כאלה הוא מוגבל, אלא אם כן שיתוף הפעולה מיטיב עם חברי הצוות. חברי הצוות מקבלים את הכוח שלהם מתפקידיהם ומשמרים ידע השייך רק להם.
  2. פערי שפה, טרמינולוגיה – הצורך ליצור שפה משותפת, כך שכל הארגון ידבר באותה שפה. בתקופה שבה צצות מדי יום באזוורדס חדשות, מתקיימים בארגונים דיונים רבים בהם אין הסכמה על המשמעות של המשימה. כל אחד מהשותפים השונים לעשייה, עשוי להבין את מהות המשימה בצורה שונה.
  3. מבנים ארגונים היררכיים – המבנים הארגונים הרווחים מציגים היררכיה הפוגעת ביעילותו של ארגון דיגיטלי. המבנה החדש צריך לאפשר שילוב של הצוותים הקיימים ולא רק תמיכה אופקית בצוותים השונים, אלא עבודה משותפת ושקיפות אופקית. כאשר העבודה נעשית בשיתוף פעולה רוחבי לצוותים המקצועיים יש הרבה ידע להעביר לשותפים לעשייה.
  4. תהליכי עבודה ארוכים ובירוקרטיים – תהליכי העבודה שהכרנו בעבר לא מתאימים לעבודה בדיגיטל. תהליכי העבודה החדשים הם הרבה יותר אג'יליים: לא לפי צוותים, ערוצים או מוצרים, אלא תהליכים חוצי ארגון, המבוססים על שלבים הנקבעים עפ"י אבני הדרך ומשלבים בעלי תפקידים, שתפקידם נקבע עפ"י המשימות שלהם.

בשורה התחתונה אם נצליח לשבור את הsilos וליצור תהליכי עבודה מהירים ופשוטים (agile), אנחנו כבר בחצי הדרך. ההתמודדות עם כל אחד מהאתגרים האלה מחייבת תהליך עמוק, הדורש זמן, סבלנות ותהליך הטמעה מותאם. הטרנספורמציה הדיגיטלית אמנם מושפעת מהאפשרויות הטכנולוגיות המתפתחות בקצב הולך וגובר, אך כשיוצאים לדרך חשוב לזכור שמדובר בשינוי שצריך לנהל והוא משפיע על  ההון האנושי. כשאתם מתכננים את השינוי הדיגיטלי בארגון שלכם, אל תשכחו למפות את כל האתגרים והסיכונים העומדים בפניכם גם בהיבט זה, ולבנות את תהליך השינוי באופן כזה שייקח את האתגרים והסיכונים האלה בחשבון.

ענבר דותן, יועצת ושותפה בחברת הייעוץ BO – Business Online

תהליך טרנספורמציה דיגיטלית לארגון

ליווי תהליך טרנספורמציה דיגיטלית באמצעות מתודולוגיית עבודה ייחודית. מותאם באופן ייחודי עבור כל ארגון

איך ליצור תרבות ארגונית תומכת טרנספורמציה דיגיטלית?

הטרנספורמציה משנה את הארגון כפי שהכרנו, את האנשים שנגייס לצוות שלנו ואת הדרך בה אנחנו חושבים ומנהלים. הפיכת התרבות לתומכת טרנספורמציה היא צעד קריטי בתהליך.

5 סיבות נפוצות לכישלון של תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית

בעידן של שינוי, כל החברות נמצאות בשלב שונה של תהליך השינוי. במשך מעל 20 שנים של התפתחות דיגטלית מעל 70% מתוכניות הטרנספורמציה נכשלות. מיפינו 5 סיבות לכישלון

BO נדבר

1 /
תודה, {%alze_contact_name%}! נהיה איתך בקשר בקרוב.

%

דיגיטל

פרוייקטים

לקוחות

שנות נסיון

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

חברת BO - Business Online מסייעת לארגונים לממש את הפוטנציאל העיסקי שלהם באמצעות הכלים והערוצים הדיגיטליים. BO מובילה תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, גיבוש אסטרטגיה לפעילות בערוצים הדיגיטליים, בניית תוכניות עבודה, חווית משתמש, תוכן וליווי להצלחה. הפעילות מתבצעת באמצעות צוות מומחים, בעלי נסיון רב שנים, בארגונים מובילים בתחומם.

 

%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d        הרצליה, ישראל

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online

%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c    info@b-o.co.il

 

%d7%98%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f     054-6743-054

 

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

טלפון: 054-6743054
מייל: info@b-o.co.il

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online