ה-AI משנה את חוקי המשחק בשיווק:

מ-SEO ל-GEO איך נערכים למהפכה?

Asaf Dotan אסף דותן

כמי שעוסק בתחום הדיגיטל כבר 2 עשורים, אני יכול להגיד שהשינויים הם הדלק שמניע אותי. ואם יש משהו אחד שברור כשמש, זה שהבינה המלאכותית (AI) לא רק משנה את חוקי המשחק בשיווק, היא משכתבת אותם מחדש. אנחנו עדים עכשיו לתהליך שהולך ומתעצם, תהליך שבו תהליכי החיפוש המסורתיים משתנים, ואנחנו חייבים להתאים את עצמנו למציאות החדשה.

לפזר את הערפל: GEO, AISO והשינוי הגדול

בואו נתחיל מהמושגים, כי חשוב להבין על מה אנחנו מדברים. אם עד היום דיברנו על SEO (Search Engine Optimization), היום אנחנו מדברים על:

  • GEO – Generative Engine Optimization: במילים פשוטות, איך אנחנו מבטיחים את נראות המותג שלנו בתוך תוצאות של מנועי AI. כשאנשים מחפשים ב-ChatGPT או בכל כלי AI אחר, איך הם ימצאו אותנו ולא את המתחרים? זה כולל גם את השאלה האם המותג שלנו יוזכר, מה ייאמר עלינו, וגם האם נקבל תנועה (טראפיק) שתהפוך ללידים והזמנות.
  • AISO – AI Search Optimization: עוד מושג דומה, שמתמקד בלגרום לכלי ה-AI להציג דווקא את התוכן שלנו מתוך שלל התשובות שהוא מייצר.

השינוי כבר כאן, לא מחר ולא בעוד שנה. מניתוח תנועה לעשרות אתרים שאנחנו חשופים אליהם, אנחנו רואים בחודשים האחרונים גרפים עולים של תנועה שמגיעה מכלי AI. גוגל, שהייתה מנוע החיפוש המרכזי במשך שנים, מתחילה לאבד גובה בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, לפחות במודל הקלאסי שלה. אנשים מחפשים היום במנועי חיפוש ובכלי AI בשפה הרבה יותר טבעית ודיבורית. במקום "שלמה ארצי הופעות" , הם שואלים "מתי שלמה ארצי מופיע באיזור המרכז החודש עם הנחות בכרטיס האשראי ?". ה-AI מפשט את החיים, קל יותר לחפש, קל יותר למצוא, קל יותר להתמצא, וזה אינטואיטיבי מאוד.

גוגל AI Overview

לאחרונה, כשמחפשים בגוגל, התשובה הראשונה שהמשתמשים מקבלים במקרים רבים, היא לא עוד לינקים רגילים, אלא סקירת AI – AI Overview. גוגל מתכללת תשובה ומציגה אותה באופן ישיר, ובהרבה מקרים, התשובה הזו מספקת את המשתמש מבלי שיצטרך להיכנס לאתרים עצמם. הוא גם מציין מאיפה נלקח המידע, וזו נקודה קריטית.
כלומר: המשתמש נכנס לחפש בגוגל, ובמקום להציג לו קישורים לאתרים עם התשובה – היא מופיעה מולו, לפני תוצאות החיפוש המסורתיות.

סיכונים והזדמנויות: המותג שלנו במוקד

השימוש בכלי AI בישראל כבר נפוץ מאוד. נכון ל-2025, ChatGPT מוביל עם 87% נתח שוק, ואחריו Google Gemini, Perplexity AI, Microsoft Copilot ו-Claude.
וזה בנוסף לכל התשובות שגוגל מספק באמצעות AI במקום הפניות רגילות לאתרים.
השינוי הזה מביא איתו סיכונים למותגים, לדוגמה:

  • ירידה בתנועה אורגנית: התנועה מגוגל שבדרך כלל מביאה את רוב התנועה לאתרים (40%-90%), יורדת.
  • אובדן נראות מותגית: אם המותג שלנו לא מוזכר בתוצאות ה-AI, אנחנו פשוט לא שם.
  • השפעה על ה-ROI מפעילות SEO קיימת: צריך לשקול מחדש את העלויות מול התוצאות, כי התוצאות משתנות לרעה.

לצד כל איום, קיימת הזדמנות אמיתית

היופי טמון בכך שיש כאן גם הזדמנות אדירה. אנחנו יכולים להשפיע על כלי ה AI, ובכך להפוך למקור המידע המועדף על ידי ה-AI , להגדיל את החשיפה למותג שלנו בקרב קהלים חדשים. מי שיתאים את הנכסים הדיגיטליים שלו (ולא רק את האתר) ייהנה מיתרון תחרותי משמעותי. זו השקעה לטווח ארוך , ומי שיתחיל עכשיו ירוויח בגדול בעתיד.

מה עושים? שלושת עמודי התווך להערכות

  1. טכנולוגיה ומבנה אתר:
    • Structured Data (סכמות נתונים): זה טכני, אבל קריטי. עלינו לפרשן למנועי ה-AI את מבנה תוכן העמודים שלנו (אירועים, שאלות נפוצות, מוצרים וכו').
    • מהירות אתר: גולשים לא ממתינים יותר משנייה אחת לעליית עמוד, וגם ה-AI לא. אתר מהיר הוא חובה.
    • נגישות מידע במובייל: ה-AI מסתכל על המובייל, ולכן כל התוכן חייב להיות נגיש ומוצג באופן מלא וקל במובייל.
    • נגישות וסריקה (גם ל-Bing): חשוב לוודא שהאתר שלנו פתוח לסריקה לא רק על ידי גוגל, אלא גם על ידי כלי AI אחרים כמו Bing, שכן ChatGPT מבוסס גם עליו.
    • ארכיטקטורת מידע וניווט ברורים: ה-AI מחפש תכנים המסודרים לפי צרכי המשתמשים (לדוגמה, "פעילויות לילדים", "פעילויות בלילה") ולאו דווקא לפי מבנים ארגוניים או מוצריים מסורתיים.
  2. תוכן באתר – הדלק של מנועי ה-AI:
    • מענה למסעות לקוח: התוכן שלנו צריך להיות מותאם למה שהלקוחות שלנו מחפשים, עם תשובות לשאלות רחבות ובשפה שיחתית. זה אומר הרבה פחות תוכן מוסדי, ויותר תוכן בשפה דיבורית.
    • עדכניות ורלוונטיות: ה-AI בודק מתי העמודים שלנו עודכנו לאחרונה. תוכן עדכני יקבל עדיפות. לפעמים הוספה או עדכון של פסקה או לצד תאריך יכולים לסייע.
    • בניית אמון באמצעות מומחים: ה-AI מחפש סמכות ואמינות. ציינו מי כתב את התוכן, עם תארים, ניסיון והסמכה.
    • ייחודיות: צרו דוחות, מחקרים, נתונים וסטטיסטיקות מקוריים שלכם שה-AI יוכל לצטט. עמודי "אודות" חוזרים לגדולתם וחשוב להשקיע בהם.
  3. תוכן מחוץ לאתר: ה-AI קורא גם תכנים במקומות אחרים. לכן, חשוב לדאוג לתכנים שקשורים אלינו באתרים אחרים.
    • אתרי השוואות ורשתות חברתיות: נהלו נוכחות חזקה באתרי השוואות וברשתות חברתיות.
    • וידאו: ה-AI אוהב לשלב סרטונים בתשובותיו. צרו סרטונים קצרים ואיכותיים והעלו אותם לפלטפורמות כמו יוטיוב.
    • ויקיפדיה ואתרי חדשות/פורטלים מתמחים: תמיד היה חשוב, עכשיו עוד יותר.
    • תוכן גולשים, המלצות וביקורות: כשאנשים מחפשים "המלצות", ה-AI יחפש תוכן גולשים.
    • יחסי ציבור (PR): גם הודעות לתקשורת יכולים לעשות עבודה מצוינת בהבאת ציטוטים טובים למותג.

למה היערכות מוקדמת חשובה?

זו לא שאלה של אם, אלא מתי. מי שיתחיל עכשיו ייהנה מיתרון הראשוניות. תשתיות דורשות זמן ותכנון , למידה והסתגלות הן הדרגתיות , ובניית מיצוב כמומחה בתחום היא תהליך ארוך. היערכות מוקדמת תמנע מאיתנו "כיבוי שריפות", החלטות פזיזות ועלויות גבוהות יותר בהמשך.

איך מתקדמים מכאן?

  1. אבחון והערכת מוכנות: נבצע בדיקה של המצב הקיים – איך אנחנו נראים בעולמות ה-AI, בחינה טכנית, בחינת תוכן ומצב המתחרים.
  2. הכנת תוכנית עבודה וביצוע: נגדיר יעדים ומדדים, נפרוס את המשימות ונתעדף אותן, ונבצע יישום בשלבים. זו צריכה להיות תוכנית עבודה לכל דבר ועניין.
  3. מדידה ושיפור שוטף: כלי המדידה עדיין לא בשלים לגמרי , אך ניתן להגדיר יעדים מדידים חלופיים ולבצע ניטור ידני.

בונוס: הטמעת AI בתוך האתר

מעבר לכל זה, אפשר לשלב AI ישירות באתר שלנו. זה יכול להיות כלי AI שיחפש רק בתכנים של האתר, ויענה למשתמשים בשפה דיבורית.
כלי כזה יכול לשמש גם ככלי אנליטי מדהים שיכול ללמד אותנו המון על מה אנשים מחפשים. ניתן להטמיע אותו בקלות יחסית באמצעות GTM. זה כלי שמאפשר ללמוד ולדייק את התשובות כל הזמן.

הכותב הוא אסף דותן, יזם דיגיטל, ובעלים של חברת הייעוץ BO – Business Online, המלווה ארגונים להצלחה עסקית מבוססת נכסים דיגיטליים מניבים

GEO: הרצאה עם מומחי BO על מהפכת הקידום שיצר ה-AI

למדו את הארגון כיצד הבינה המלאכותית משנה את השיווק ואיך ליישם GEO להצלחה עסקית. שעה של תובנות מעשיות מצוות היועצים של BO.

BO נדבר

1 /
תודה, {%alze_contact_name%}! נהיה איתך בקשר בקרוב.

%

דיגיטל

פרוייקטים

לקוחות

שנות נסיון

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

חברת BO - Business Online מסייעת לארגונים לממש את הפוטנציאל העיסקי שלהם באמצעות הכלים והערוצים הדיגיטליים. BO מובילה תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, גיבוש אסטרטגיה לפעילות בערוצים הדיגיטליים, בניית תוכניות עבודה, חווית משתמש, תוכן וליווי להצלחה. הפעילות מתבצעת באמצעות צוות מומחים, בעלי נסיון רב שנים, בארגונים מובילים בתחומם.

 

%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d        הרצליה, ישראל

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online

%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c    info@b-o.co.il

 

%d7%98%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f     054-6743-054

 

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

טלפון: 054-6743054
מייל: info@b-o.co.il

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online