מנכ״ל במלכוד
איך לנהל ארגון מצליח היום בלי לשכוח את המחר

Asaf Dotan אסף דותן

בשיחות שלי עם מנכ”לים, עולה בדרך כלל התלבטות הקיומית בין ההווה לעתיד, בין הטווח הקצר לטווח הארוך, בין לשרוד לבין להכין את החברה לעתיד.

אם נסתכל רגע אחורה על חברת בלוקבסטר, ענקית הווידאו האמריקאית. החברה היתה סמל, מותג-על, ארגון עצום שהעסיק בשנת 2004 כ-60,000 עובדים עם סניפים בכל העולם. לכאורה, כל הסימנים היו לטובת בלוקבסטר, והיה הגיוני יותר אילו היינו היום יושבים כל הלילה וצופים בתכניות וסרטים מבית בלוקבסטר. אבל כולנו יודעים איך זה נגמר, כי עשר שנים לאחר מכן, החברה נסגרה רשמית, ולנו יש שלט טלוויזיה שהכפתור הדהוי בו מרוב שימוש אומר נטפליקס. בלוקבסטר לא לבד, כמובן, רוב ההמצאות הגדולות לא הגיעו מאחד ממותגי העל של זמנם, רובנו מחפשים במנוע החיפוש של גוגל, ולא של מיקרוסופט, ואת שיחות הווידאו אנחנו מנהלים בסקייפ או בוואטסאפ, ולא דרך אחת מחברות הטלפון המסורתיות כמו AT&T. כלומר, לא תמיד בעל המאה, הדעה והידע מוביל את המהפכה הבאה. למה? כי חברות רבות מתמקדות בביצוע המודל העסקי של היום ושוכחות להתכונן למחר.

מנכ”ל במשקפיים: ראיית מולטיפוקל

ההצלחה של המנכ”ל תלויה ביכולת לטפל באתגרים הנוכחיים, תוך הכנת הארגון לעתיד לבוא. לא תמיד זה מסתדר יחד. כדי להכין את הארגון לעתיד יש לבצע שינויים מרחיקי לכת במגוון דיספלינות, ולנסות לקרוא את העתיד המשתנה מרגע לרגע.

  • מודלים עסקיים חדשים – הצרכנים משתנים, השוק משתנה והטכנולוגיה מאפשרת. כמנכ”ל עליך לשים סימני שאלה ליד המודלים העסקיים הקיימים גם אם הם רווחיים בטווח המיידי, ולאתגר את החברה בבחינה וניסוי של מודלים עסקיים חדשים. חברות רבות, למשל, עוברות ממודל עסקי של רישיונות שימוש למודל של תוכנה כשירות Salesforce .SaaS היתה בין החלוצות כשהתחילה למכור מערכות CRM בענן, לעומת המתחרות שעבדו במודל המסורתי יותר של התקנה בארגון.
  • שווקים חדשים – גם אם השוק בו הארגון פועל יציב כרגע וקיימת הרגשה של שליטה בשוק, חשוב להסתכל קדימה ולנסות להבין לאן השוק הולך, האם נכנסים “מתחרים חדשים”, האם נכון להמשיך לעבוד עם אותם ערוצי הפצה? האם יש מקום למתווכים? האם אפשר להיכנס לפעילות חדשה בשווקים חדשים? האם יש קהלים חדשים שיכולים להיות רלוונטיים?  כחברת ייעוץ, יצא לנו ללוות בעשור האחרון כמה וכמה ארגונים שפעלו לאורך שנים במודל B2B, ומתוך הבנה של השוק העתידי תכננו עבורם תהליך של מעבר לעבודה גם במודל של B2C, מה שהביא לתוצאות עסקיות משופרות. אנחנו מגלים פעם אחר פעם איך טרנספורמציה דיגיטלית שמטרתה לטפל בתחום מסוים, מביאה את הארגון לשנות ולשפר תהליכים גם בתחומים אחרים.
  • ניהול מוצרים – לבטל מוצרים, להשיק קטגוריות חדשות, להוסיף פיצ’רים חדשניים…  מי מהמוצרים הוא פרה חולבת, כלב, כוכב או ילד בעייתי? מתי הכוכב העכשווי יהפוך לפרה חולבת או חלילה לכלב? ואיך נתכונן לזה? כחלק מתהליך הייעוץ ללקוחותינו ובמהלך כנסים בהם אנחנו משתתפים, יצא לנו לראות איך עולמות הבינה המלאכותית וה-IOT מאפשרים להציע מוצרים חדשים, למשל ביטוח בתשלום על פי שימוש, צ’אט בוטים לשירות ומכירה, אינסוף הזדמנויות חדשות ומעניינות.

כן, בקדנציה שלך

לאחרונה נפגשתי עם מנכ”ל של ארגון גדול, ושוחחתי איתו שיחה פתוחה על השינוי שמתחולל בשוק של החברה אותה הוא מוביל. תיארתי בפניו איך אני רואה את השוק שלהם משתנה ופועל בעוד מספר שנים ופרסתי בפניו לאן אני חושב שהחברה שהוא ממנכ”ל צריכה לכוון. אני ידוע בדרך כלל כאיש מקצוע שקול ולא סנסציוני, אך יצא לי לשמוע את עצמי אומר לו את המשפט הבא: “אם לא תעשו את השינויים הנדרשים בכיוון שדנו בו ובקצב הנכון, קיים סיכוי סביר שהחברה שאתה מוביל לא תוכל להמשיך להתקיים”. זה לא משפט קל. לא קל להגיד אותו כיועץ שקול, ובטח לא קל לשמוע אותו.
להפתעתי, הוא הסכים.  שמחתי לשמוע שהוא מסכים לניתוח המצב שפרסתי בפניו ומבין את המשמעויות. הוא הודה לי על הכנות והשיחה הפתוחה, ופרס בפני אינספור אתגרים שיעמדו בפניו אם ייגש לעשות את השינוי המדובר.
נכון, מדובר בשינוי סופר-משמעותי עבור הארגון הזה. שינוי קשה, אבל מתבקש.

כמנכ”ל, אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפניך הוא השילוב בין ההצלחה היום לבין בניית האסטרטגיה והתשתית לטווח רחוק יותר. מנהיגות ואחריות אמיתית של מנכ”ל חייבת להימדד לא רק בטווח הקצר, אלא דווקא בהכנת הארגון לעתיד, לאתגרי השוק שיבואו. כמו בכל תחום, הפתרון הנכון הוא בשילוב. השילוב בין המוכר והידוע שצריך לנהל, לתפעל ולמצות ככל הניתן כדי לתת ערך ללקוחות ולבעלי המניות, לבין העתיד הלא ידוע, זה שדורש אומץ לשאול שאלות, לנסות, להמר הימורים מחושבים, לטעות, ללמוד להתאים לצרכים המתחדשים של הצרכנים – להוביל שינוי.
אין צורך לדבר בססמאות של “חדשנות”, יש צורך להיות גמישים ולהמשיך למצוא כל הזמן את שביל הזהב שיענה על צרכי החברה, בעלי המניות והלקוחות גם יחד ולהיות ב state of mind של שינוי והתאמה לעתיד ללא הפסקה.
חשוב לבחון את היוזמות והפרויקטים המשמעותיים שהארגון שלך עוסק בהם כרגע: כמה מהם נוגעים לשימור המצב הקיים וכמה מהם מסתכלים קדימה תוך תכנון, בניה ויצירה של דברים חדשים, וכן, לפעמים תוך כדי הריסה של דברים קיימים? עכשיו כדאי לבדוק, בזהירות, איך אפשר ליצור איזון, להמשיך לטפל בשימור הקיים, תוך פיתוח העתיד. זה לא פשוט, אבל זו הדרך היחידה לוודא שנהיה כאן גם מחר.

ליווי תהליך טרנספורמציה דיגיטלית באמצעות מתודולוגיית עבודה ייחודית. מותאם באופן ייחודי עבור כל ארגון

מתודולוגיית העבודה שלנו ליצירת טרנספורמציה דיגיטלית כוללת מיפוי וניתוח מצב קיים, גיבוש חזון ומפת דרך ובהמשך ליווי הההטמעה בפועל.

מוצר וניהול: 3 עקרונות לניהול מוצרים ברמת על

ניהול מוצר כולל בניית מוצר נכון, אך לא פחות חשוב שבניית המוצר תעשה בצורה נכונה. כדי שמוצר יצליח צריך לדעת איך לנהל את שני העולמות ולעזור להם לדבר באותה שפה. כאן נסביר בקצרה איך עושים את זה.

BO נדבר

1 /
תודה, {%alze_contact_name%}! נהיה איתך בקשר בקרוב.

%

דיגיטל

פרוייקטים

לקוחות

שנות נסיון

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

חברת BO - Business Online מסייעת לארגונים לממש את הפוטנציאל העיסקי שלהם באמצעות הכלים והערוצים הדיגיטליים. BO מובילה תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, גיבוש אסטרטגיה לפעילות בערוצים הדיגיטליים, בניית תוכניות עבודה, חווית משתמש, תוכן וליווי להצלחה. הפעילות מתבצעת באמצעות צוות מומחים, בעלי נסיון רב שנים, בארגונים מובילים בתחומם.

 

%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d        הרצליה, ישראל

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online

%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c    info@b-o.co.il

 

%d7%98%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f     054-6743-054

 

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

טלפון: 054-6743054
מייל: info@b-o.co.il

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online