המנכ"ל הוא המבוגר האחראי
לטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון

Asaf Dotan אסף דותן

40% מהמנכ"לים הציבו את הטרנספורמציה הדיגיטלית בראש סדר היום של ההנהלה

לפני כמה ימים נפגשתי עם מנכ"ל של חברה גדולה ומובילה בתחומה.
לא מדובר במותג שאנחנו מייעצים לו, אלא בפגישת הכרות, שנוצרה בעקבות הבנה של החברה כי היא צריכה לעשות שינוי משמעותי. מדובר במותג שפועל רבות, בשנים האחרונות, לפיתוח ה-"דיגיטל": הם מפעילים אתר אינטרנט מתקדם ורספונסיבי, ניוזלטרים, שירותים דיגיטליים, פעילות קבועה ברשתות החברתיות, מכירות אונליין ועוד, כשכל הפעילות מנוהלת, נמדדת ומתקדמת לאורך שנים בהצלחה רבה.

למרות הפעילות הענפה, המנכ"ל הבין כי הפעילות הקיימת הינה "העתקה" של כלל פעילויות החברה ה"קלאסיות", לערוצים הדיגיטליים: אותם תהליכי שירות ומכירה, אותם נציגי שירות שיושבים מאחורי צ'אט ורשתות חברתיות, אך לא קיימת התאמה לדיגיטל. אין התאמה להתנהגות הרכישה השונה בonline, הכוללת תהליך למידה עצמאי ללא איש מכירה ואין התאמה ליכולות החדשות הנדרשות מנציגי השירות בכלים האלה.  השלב הבא מבחינתו הוא ביצוע תהליך עמוק של שינוי, או אפילו בניה מחדש, כדי להתאים את עצמו למציאות הדיגיטלית הקיימת והעתידית.

שאלת מיליון הדולר

לקראת סיום השיחה, נשאלתי על ידי המנכ"ל את השאלה הבאה: "על פי הניסיון שלכם, מה הגורם הקריטי ביותר להצלחה או כישלון של תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים?" שאלה מעולה, עניתי. ומיד, התשובה יצאה מהפה שלי בצורה אוטומטית: מעורבות גבוהה ואישית של המנכ"ל – היא המפתח להצלחה.

לא רק אני מאמין וחושב ככה, גם מספר יועצים בכירים בBoston Consulting Group חושבים כמוני. אתם מוזמנים לקרוא.

כ- 40% מהמנכ"לים הציבו את הטרנספורמציה הדיגיטלית בראש סדר היום של ההנהלה, עפ"י מחקר שבוצע ע"י אקונומיסט בשנה האחרונה, בהשתתפות 400 מנכ"לים של חברות גלובליות מובילות במגוון קטגוריות ברחבי העולם.

למה דווקא המנכ"ל?

אז מה רע ב CDO, CMO, CTO, ושאר חברי ההנהלה? למה צריך דווקא את המנכ"ל העסוק?

טרנספורמציה דיגיטלית היא אולי באזוורד חדשה (אם עוד לא קראתם, ממליץ לקרוא את הטור הזה), אך באופן מעשי ארגונים מיישמים אותו כבר מעל עשור.

יישום הטרנספורמציה החל, באופן טבעי, באזורים ה"קלים" יותר לארגון: אגפי השיווק והפרסום. שם בוצע (וממשיך להתבצע) שינוי גדול, אם לא לומר מהפך של ממש בשימוש בדאטה, כלים, שיטות עבודה וערוצים דיגיטליים חדשניים. אבל טרנספורמציה דיגיטלית איננה אג'נדה שיווקית בלבד, ובוודאי לא רק עניין של הטמעת טכנולוגיות חדשות, אלא שינוי והתאמה מחדש של כלל העסק למציאות החדשה: פיתוח מודלים עסקיים חדשים, התאמת שירות הלקוחות, התפעול, הלוגיסטיקה, התקשורת הפנים ארגונית וכמובן, המכירות.

לטרנספורמציה עשויות להיות מטרות עסקיות רבות, החל מגיוס הלקוחות והעמקת נתח הארנק שלהם ועד ייעול תהליכי התפעול. היא עשויה להשפיע על ההצעה ללקוח עפ"י ניתוח חכם של דאטה שנאספה, או לייעל תהליך תפעולי באמצעות הטמעת טכנולוגיות ותהליכי עבודה אוטומטיים. לדוגמא, בחברת UPS בארצות הברית ניתחו ביג דאטה, והגיעו למסקנה שהימנעות מפניה שמאלה חוסכת לשליחים שלהם זמן וכסף. הם מיפו מסלולים שכוללים מקסימום פניות ימינה, שיפרו את הבטיחות וחוסכים מיליוני דולרים בשנה.

כדי להצליח בהשגת המטרות האלה, לא מספיק למנות צוות היגוי וצוות יישום ולקוות לטוב. כלל עובדי החברה צריכים להכיר ולדבר "דיגיטל". מדובר בתהליך הטמעה ארוך, אולי גם אינסופי הכולל הדרכות, הכשרות והטמעות ובמידת הצורך התאמה של פרופיל העובדים.

ה- CDO הוא פונקציה חשובה שתפקידה לעמוד לצד המנכ"ל ולהוביל בידע מקצועי בתחום הדיגיטל, אך כמו שאר חברי ההנהלה, גם ה-CDO מתקשה במקרים רבים, לעשות את השינוי הנדרש כאשר יש התנגשויות עם אג'נדות עסקיות נוספות.

הישרדות – גרסת הארגונים

מה משותף לקודאק, בלוקבאסטר ונוקיה?

החברות הללו יכולות לשמש לנו דוגמא טובה לחברות שלא הצליחו לנהל שינוי מספיק עמוק ומהיר בביזנס שלהם, שהשתנה מול עיניהם בשל התפתחויות תרבותיות וטכנולוגיות.

הם הסתכלו על המתחרים ה"קלאסיים" שלהם, כל אחד בתחומו, במקום להסתכל על הזירה החדשה.

המתחרים החדשים, אותן חברות חדשות שנולדו ב"תקופת הדיגיטל", לא תמיד נוגסות מיידית בצורה משמעותית וישירה במותגים הוותיקים שמולן, אך הן מספקות ערכים מוספים ללקוחות. הן בונות נכסים דיגיטליים ומתחברות ללקוחות, ובקרוב מאוד יהוו אלטרנטיבה למותגים ותיקים שלא יתעוררו ויתאימו את עצמם.

חברות שהתייחסו לשינויים וניהלו אותם, יצרו לעצמם את האפשרות להמשיך ולהיות רלוונטיים, קחו לדוגמא את נטפליקס, שהחלה כחברת השכרת סרטי ווידאו והיום, טוב אני לא צריך לספר לכם מהי נטפליקס היום. אמאזון לעומתה עסקה במכירת ספרים באינטרנט, אבל החבר׳ה שם לא נחים לרגע, ממשיכים למכור ספרים ולהיות שחקן משמעותי בתחום המסחר האלקטרוני. במקביל גם ייצרו את קורא הספרים הדיגיטליים פורץ הדרך, שזה, כחנות ספרים, ממש להסתכל לשיבוש בעיניים ואז לחבק אותו ולומר ״אחי אתה״.בנוסף, הם מובילים את התחום הצומח של מיחשוב ענן, וכל זה לפני שנכנסו לתחום המזון, בין היתר, באמצעות רכישת רשת הול פודס מרקט.

אנחנו בפתח המהפכה התעשייתית הרביעית. חברות שלא יתאימו את עצמן, לא ישרדו. חברות שינהלו שינויים מהותיים, ידעו להגדיר את עצמם מול המתחרים הישירים והעקיפים, וישכילו להתמודד עם שיבושים, יצליחו לשמור על המובילות שלהם.

דיגיטל: האתגר המרכזי של מנכ"לים

התמודדות עם האתגר הדיגיטלי היא זו שתשפיע על הצלחת העסק לאורך זמן. מעורבותו האישית של המנכ"ל קריטית להצלחה בגלל מידת ההשפעה שלו על הארגון והסנכרון הדרוש בין האגפים השונים בחברה, אבל גם מכיוון שיש כאן אמירה, הסתכלות על הדיגיטל כעל חלק מהותי בארגון, שנמצא תחת אחריות של כל העובדים.

מעורבות המנכ"ל בהבנת הכוחות החדשים, בהכנסה, תיעדוף ותקצוב ראוי לאג'נדת הטרנספורמציה הדיגיטלית בתכנית העסקית הרב שנתית של החברה, בחיבור וסנכרון חברי ההנהלה המעורבים, ובישיבה פיזית בוועדות ההיגוי – קריטית להצלחה. חברי ההנהלה ובראשם המנכ"ל צריכים ללמוד (כן כן, להבין את כוחות העולם הדיגיטלי, גם אם הם לא אלו שיבצעו זאת בפועל) ולהקפיד להישאר בעניינים לאורך זמן.

על פי אותו מחקר שהזכרתי קודם, 22% מהמנכ"לים מובילים אישית את הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון, כשבשאר הארגונים הוא מונע ע"י CDO ו CIO או בכלל לא מונעים ע"י ה c-level בארגון.

גם אנחנו, כאן בישראל, מרגישים את השינוי בעבודה הצמודה שלנו עם יותר ויותר מנכ"לים ש"לוקחים את העסק בידיים". כשמנכ"לים בוחרים להסתייע בנו לליווי התהליך, הם נהנים מהניסיון שצברנו בהובלת תהליכים דומים בארגונים גדולים בצד הלקוח, המאפשר להם, ולחברה, לעבור את השינוי יותר בקלות. כחלק מפעילותנו הם נהנים גם מייעוץ ארגוני המסייע בניהול השינוי, מלבד הגדרת החזון, המטרות, הטכנולוגיות ומפת הדרך.

BO נדבר

1 /
תודה, {%alze_contact_name%}! נהיה איתך בקשר בקרוב.

%

דיגיטל

פרוייקטים

לקוחות

שנות נסיון

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

חברת BO - Business Online מסייעת לארגונים לממש את הפוטנציאל העיסקי שלהם באמצעות הכלים והערוצים הדיגיטליים. BO מובילה תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, גיבוש אסטרטגיה לפעילות בערוצים הדיגיטליים, בניית תוכניות עבודה, חווית משתמש, תוכן וליווי להצלחה. הפעילות מתבצעת באמצעות צוות מומחים, בעלי נסיון רב שנים, בארגונים מובילים בתחומם.

 

%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d        הרצליה, ישראל

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online

%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c    info@b-o.co.il

 

%d7%98%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f     054-6743-054

 

BO - Business Online

%d7%a7%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%95

טלפון: 054-6743054
מייל: info@b-o.co.il

© כל הזכויות שמורות BO - Business Online